Een korte toelichting op de zeven elementen:
Strategie
Onder strategie verstaan de onderzoekers van McKinsey het geheel van doelstellingen, de daaruit voortvloeiende plannen en actieprogramma’s waardoor de doelen uiteindelijk bereikt kunnen worden.
Structuur
McKinsey volgt de lijn ‘Structure follows strategy’. De organisatiestructuur – de wijze waarop het bedrijf ingericht is – bestaat uit twee elementen: de wijze waarop taken binnen een organisatie worden verdeeld en gecoördineerd en (2) de wijze waarop de verschillende posities die mensen binnen het bedrijf innemen met elkaar verbonden zijn en hoe bijvoorbeeld verantwoording georganiseerd is.
Systemen
Systemen omvat werkwijzen en procedures, maar ook communicatiestromen. Voorbeelden zijn informatiesystemen, planningssystemen, beloningssystemen en communicatiesystemen.
Stijl
Onder style wordt geanalyseerd in welk vorm het leidinggevenden omgaan met medewerkers. Zijn er veel managementlagen of kan het personeel uit de werkhal direct naar de directeur komen? Wordt inbreng gewaardeerd, of wordt zoveel mogelijk gestandaardiseerd? De manier van leiderschap en het voorbeeldgedrag van leidinggevenden kan de werksfeer sterk beïnvloeden.
Skills – sleutelvaardigheden
Kort gezegd zijn skills de USP’s – de unieke kennis en kunden – van een bedrijf. Wat doet het bedrijf onderscheiden van de concurrent. Heeft men een snelle levering, biedt men de beste service, een innovatief research lab of een excellent productieproces.
Staf/personeel
Personeel is het hart van elke organisatie. Staff sluit aan op het domein van de human resources, de wijze van rekruteren en evalueren, het functioneren van het personeel, en de aard van het beloningssysteem. Het analyseren van de staff kan bestaan uit het opstellen van een profiel van de leiding en het personeel, een ‘vlootschouw’ van de beschikbare kennis, ervaring, en deskundigheid. Ook thema’s zoals leeftijdsopbouw, dienstverband, groepskenmerken, groepsgedrag, motivatie kunnen in de analyse meegenomen worden.
Shared Values – cultuur
Centraal in de afbeelding van het 7S-model is shared values. Het gaat hier over een (al dan niet) gezamenlijke bedrijfsopvatting, gedeelde waarden en fundamentele principes waarin de mensen die in de organisatie werken, in geloven en naar handelen. Onderzocht moet worden welke bedrijfscultuur er heerst, of deze remmend of stimulerend werkt op de ambities van de organisatie en of iedereen op de hoogte is van de bedrijfsvisie en of deze dan ook wordt nageleefd?