Performancesysteem
Het specificeren van de performance doelstellingen (smart geformuleerd) en de beleidsmatige aanpak van het ten uitvoering brengen van deze doelstellingen door de vertaling ervan in succesfactoren, performance indicatoren, sturingsindicatoren en op het meest gedetailleerde niveau, de handelingsindicatoren. Onderdeel van het prestatiesysteem is de monitoring-, controle en evaluatiestructuur, en ook de uitvaardiging van de benodigde prestatienormen, standaarden, richtlijnen, procedures. Ook de mandatering van leidinggevenden en de verantwoordingsstructuur en de daarvoor benodigde training en ontwikkeling (ook dieper in de organisatie) is onderdeel van het prestatiesysteem.
Performancegedrag
Prestatiegedrag is de meetbare relatie tussen de beoogde resultaten en het daarvoor benodigde gedrag. Het prestatiesysteem specificeert en meet het gedrag dat nodig is om het geformuleerde resultaat te bereiken.
Performancecultuur
De gedeelde waarden en overtuigingen van een werkgemeenschap, hun gezamenlijk wereldbeeld en beleving van de collectieve identiteit zijn van een beslissende betekenis voor hun prestaties. De belangrijkste vraag hierbij is of de cultuur de organisatie remt of stimuleert, of wel: accepteert de groep de beoogde doelstellingen, of toont het collectief weerstand.
Performance-intenties
Cultuur en intenties spelen een rol in de strategy alignment, de intentionele en culturele acceptatie cq. de betekenisvolle aansluiting op de strategische ambities van het systeem. De mate waarin een organisatie de werkgemeenschap aangesloten krijgt op haar ambities en doelstellingen blijkt een belangrijke performance voorspeller. In de Erasmus Universiteit Rotterdam wordt veel onderzoek naar dit thema uitgevoerd.
Een tweede bedrijfskundig facet van prestatie-intenties is het allocatievraagstuk dat streeft naar de ‘beste mens op de juiste plek’, en dit ondersteunt de optimale conversie van talent, competenties en inzet naar waardeontwikkeling voor klanten en stakeholders.