Iedere organisatie doet er goed aan drie zaken helder te krijgen:
FOCUS op duurzaam presteren
Een organisatie is per definitie doelgericht. En Keller & Price indachtig: “Hoe bouw je een organisatie die op korte termijn kan presteren en de vitaliteit heeft om op lange termijn te blijven floreren?
Creëer WEALH: zet vol in op waardecreatie
Een organisatie dient de inzet en kwaliteiten – de competenties, het vakmanschap – van werknemers te combineren en om te zetten, te converteren, in toegevoegde waarde voor de stakeholders, met name de klanten van de organisatie. Dit proces kun je meten aan de hand van concrete (harde, financiële) performance indicatoren.
Dit aandachtsgebied betreft de werving van talenten, hun allocatie in het werkproces, de inrichting van alle processen, de wijze waarop het werk wordt uitgevoerd, de propositie en productontwikkeling, kortom alles wat direct waarde toevoegt in de beleving van klanten en bijdraagt aan de omzet.
Organiseer HEALTH: behoud veerkracht en balans
Een organisatie wil prestaties kunnen volhouden en dit vereist dat werknemers niet onnodig belast worden, dat zij een veilige omgeving ervaren waarin zij zich kunnen ontwikkelen, en dat zij veranderbereid zijn en in staat zich aan te passen aan externe ontwikkelingen.
Op ‘lange termijn kunnen presteren’ impliceert veerkracht en balans en vereist een constructief werkklimaat waarin effectief gewerkt kan worden. Gezien de toenemende complexiteit van externe uitdagingen zijn moderne organisatievormen nodig.
De binnenste ruit
De werknemer is zelf verantwoordelijk voor diens zogenaamde ‘embodied’ kwaliteiten. Alleen een werknemer zelf kan aan de ontwikkeling van de volgende kwaliteiten werken en ze onderhouden om duurzaam inzetbaar te blijven.
- Vitaliteit: gezondheid, levensstijl, lidmaatschap en autonomie
- Motivatie: betrokkenheid, betekenisgeving, attitude
- Competenties: kennis en vaardigheden, vakmanschap.
Dit pakket van persoonlijke kwaliteiten maakt dat de werknemer relevant is voor zijn werkgever. Immers als je verzuimt, ongemotiveerd bent of niet capabel voor wat van je gevraagd wordt, dan ben je niet relevant en kun je geen waarde toevoegen voor de organisatie. De relevantie wordt gewaardeerd en vertaalt zich in een beloningspakket met arbeidsvoorwaarden