Voor- en nadelen van het model
Het HRM-model van Harvard wordt geprezen omdat het HR-leiders en strategen helpt HRM in een bredere context te zien. Door rekening te houden met de balans tussen medewerkers, bedrijfsvoering en management, biedt het model een robuust raamwerk om effectief HR-werk te ondersteunen.
Andere opvallende sterke punten van het Harvard-model zijn:
- Erkennen dat werknemers actieve, in plaats van passieve agenten zijn en een vitale rol spelen in het succes of falen van de organisatie.
- Helpen bij het in evenwicht brengen van de behoeften van meerdere belanghebbenden. De makers van het model benadrukken bijvoorbeeld de noodzaak van compromissen, maar herinneren ons er ook aan dat HR-strategie, om effectief te zijn, niet op zichzelf kan worden beschouwd.
- Elke HR-strategie bevat veel variabelen, terwijl de inbreng van veel stakeholders in evenwicht moet wordt gehouden.
- Lijnmanagers behoren meer verantwoordelijkheid voor werknemers te nemen in plaats van dit te delegeren aan HR.
- Het model helpt HR-leiders te identificeren welke interne en externe factoren binnen of buiten hun macht liggen en daar een realistische strategische HR op te baseren.
- Identificatie van de impact die schijnbaar ongerelateerde beslissingen en acties kunnen hebben op het HR-beleid en het hele bedrijf.