Een belangrijke indicatie voor niveau-5-leiderschap is dat de afdelingen of mensen die zij hebben geleid het ook na hun vertrek nog steeds goed doen. Niveau-5-leiders besteden veel aandacht aan hun opvolging.
Collins plaatst onder meer level five leadership tegenover de hero CEO. Deze ‘held’ wordt binnengevlogen van andere organisaties om bijzondere daden te verrichten, maar meestal vertrekken ze weer snel, met tegenvallende resultaten. De ideale leider is volgens Collins een bescheiden bouwer van duurzame structuren in zijn of haar bedrijf, een persoon met een sterke professionele wil en die niet wordt gehinderd door een groot ego of de drang om voortdurend in de schijnwerpers te staan. Hij is al lang aan het bedrijf verbonden, heeft daar carrière gemaakt. Hij is vertrouwd met de identiteit, de kernwaarden van het bedrijf en haar geschiedenis. Hij weet mensen te inspireren en het beste uit zichzelf te halen. Hij daagt uit en inspireert, toont passie en doorzettingsvermogen, is toegankelijk en direct. Hij is voortdurend op zoek op het scherpst van de snede, maar zal daarbij nooit mensen persoonlijk schaden. Successen van de organisatie zijn het gevolg van de inzet en creativiteit van de medewerkers en hij stelt zichzelf persoonlijk verantwoordelijk voor teleurstellingen en tegenvallers.
In Rijnlandse – of breder Europese – organisaties is de hero-leader bij voorbaat verdacht. De man/vrouw is in de eerste plaats vakman, kent het veld en is in de loop der tijd gegroeid binnen de organisatie. Daar is ook tijd en ruimte voor evenals een focus op groei door leren in de praktijk.
Wetenschappelijk onderzoek bevestigt het idee leidinggevenden intern op te leiden in plaats van hero-entrepreneurs van buiten aan te trekken. Oftewel, investeren in de eigen mensen werpt vruchten af, zoals bedrijven zoals Shell, Unilever en Jumbo laten zien.
Leiderschap kan namelijk ontwikkeld worden: daar zijn management-development programma’s voor en carrièretrajecten van high potentials. Er zijn hier ook grenzen aan: het programma moet aansluiten op het persoonlijk profiel en ambities van de betreffende persoon, anders worden de aangeleerde vaardigheden trucjes die de medewerkers meteen doorzien.