Toyota
Japans Autofabrikant
Meer informatie
SDO-Opleidingen.nl
Kennisupdate Kwaliteit en lean thinking
Opleiding Proces-, Kwaliteit-, Lean- en Performancemanagement
Toyota Way
De 14 principes van de Toyota way
Professor Jeffrey Liker (2004) categoriseerde 14 principes in diens “The Toyota Way – 14 Management Principles from the World’s Greatest Manufacturer”aan de hand van het 4P model: Philosophy, Process, People & Partners en Problem Solving, of te wel een lange termijnvisie, verspillingen uit processen halen, mensen laten excelleren en problemen oplossen.
De Lange Termijn Filosofie
- Baseer beslissingen op een lange termijn filosofie die leidt tot meer waarde voor de klant, zelfs als dat ten koste gaat van korte termijn (financiële) doelstellingen:
- Genereer waarde voor de klant, maatschappij en economie. Evalueer elke functie / rol naar de bijdrage hieraan.
- Wees verantwoordelijk en houd het heft in eigen hand.
- Werk en groei naar een gemeenschappelijk doel (Toyota = Good Thinking – Good Products).
Processen: verwijder verspillingen
- Door flow in het proces zie je eerder knelpunten (‘doe het werk van vandaag vandaag’):
- Herontwerp processen zodat waarde wordt toegevoegd.
- Laat materialen en informatie snel naar de juiste personen gaan.
- Maak de stroom zichtbaar.
- Laat de werkelijke vraag bepalen waar tijd aan wordt besteed. Gebruik PULL tegen overproductie. Uitgezonderd bij een onvoorspelbare vraag (PUSH):
- Lever aan de (interne) klanten alleen wat ze willen op het moment dat ze het willen.
- Minimaliseer onderhanden werk en grondstoffen om vanuit terugkerende vraag kleine hoeveelheden uit te leveren.
- Leg de verantwoordelijkheid voor detailplanning op de vloer.
- Zorg voor een gelijkmatig werkritme (Heijunka: ‘werk als een schildpad, niet als een haas’):
- Accepteer minimale voorraden om variatie in werkdruk te kunnen balanceren.
- Dwing mensen niet tot het uiterste als de klant niet meer vraagt.
- Gebruik lege tijd om te verbeteren.
- Ontwikkel een cultuur om problemen direct structureel op te lossen zodat processen steeds betrouwbaarder worden. Stop bij fouten:
- Creëer een cultuur van kwaliteit bewustzijn (Bij Scania zeggen ze: “Foutvrij van mij”).
- Zorg dat mensen problemen kunnen oplossen.
- Bouw middelen in om machines te laten stoppen bij fouten (Jidoka, stop the line).
- Gestandaardiseerde taken zijn de basis voor continu verbeteren door iedere medewerker en teams:
- Leg kennis van een proces vast in standaarden.
- Sta creativiteit en individuele invulling toe om standaarden te verbeteren.
- Leg deze verbeteringen vast in een nieuwe standaard.
- Gebruik visuele middelen zodat problemen en afwijkingen direct zichtbaar zijn:
- Gebruik eenvoudige visuele middelen om prestaties en afwijkingen te duiden.
- Rapporteer via borden die zichtbaar zijn op de werkplek.
- Gebruik alleen betrouwbare, uitvoerig geteste technologie ter ondersteuning van mensen en processen:
- Gebruik technologie om mensen te helpen, niet om ze overbodig te maken.
- Pas nieuwe technologieën pas toe als ze zich hebben bewezen.
- Moedig medewerkers aan nieuwe technologieën toe te passen in nieuwe situaties.
Laat mensen excelleren
- Ontwikkel leiders die diepgaand het werk begrijpen, en naar de Lean filosofie leven en het anderen leren en inspireren:
- Leid zelf leiders op.
- Het werk van leiders is geen uitvoerende taak en persoonlijke vaardigheden. Leiders geven het goede voorbeeld.
- Een goede leider kent de details van het dagelijks werk.
- Respecteer en ontwikkel buitengewone mensen en teams die de filosofie van de organisatie volgen, die voldoening uit hun werk halen, en daag ze uit:
- Creëer een sterke, stabiele cultuur waar waarden en ideeën worden gedeeld en uitgedragen.
- Train individuen en teams in de toepassing van de bedrijfsfilosofie.
- Gebruik multifunctionele teams voor verbeteringen.
- Respecteer je ketenpartners (leveranciers) door hen uit te dagen en te helpen:
- Heb respect voor leveranciers en partners en beschouw ze als een uitbreiding van je bedrijfsvoering.
- Daag leveranciers en partners uit om te verbeteren en geef daarmee aan dat je ze waardeert.
Continu problemen oplossen
- Ga naar de bron, de werkvloer (Gemba) om de situatie diepgaand te begrijpen (genchi genbutsu):
- Los problemen op door naar de bron te gaan en zelf waar te nemen en gegevens te verzamelen.
- Denk en praat op basis van je eigen en gecontroleerde gegevens.
- Ook hoger management en directie moeten zelf waarnemen.
- Neem beslissingen langzaam, na zorgvuldige overweging van alle opties en gezichtspunten, door consensus en voer besluiten snel uit:
- Kies pas een richting als alle andere mogelijkheden zijn geïnventariseerd. Maak daarna snelle stappen.
- Bespreek problemen en oplossingen met iedereen die erdoor geraakt wordt om consensus te krijgen.
- Word een lerende organisatie door reflectie en continu dagelijks te verbeteren (kaizen)
- Pas vanuit een stabiel proces continue verbeteren toe om kernoorzaken van problemen te vinden en op te lossen.
- Leer mensen om te leren door bijvoorbeeld reflectie en feedback.