De waarden en met name de corresponderende overtuigingen werken als perspectieven, als ‘brillen’, op de werkelijkheid. Die bril is voor iedereen verschillend, ook al zijn ze te herleiden tot hoofdcategorieën en de kleurcodes van Spiral Dynamics. De waardesystemen werken ook als ‘gebruiksaanwijzingen’. Als iemand op een bepaald moment door een oranje bril kijkt, ziet hij uitdagingen en kansen en wil hij succesvol zijn. De gerelateerde gebruiksaanwijzing is dat hij gewaardeerd wil worden voor zijn inspanning en het behaalde resultaat.
Iemand die door een groene bril kijkt ziet vooral menselijke relaties. Die wil graag zelf óók als mens gezien worden, en gevoelens delen om zich zo meer verbonden te voelen met de ander. Dan heb je het dus over interactie en afstemming. Is de relationele werkpraktijk die daarin ontstaat OK, dan kan een flow ontstaan die energie geeft en waarin kennis en ervaringen worden gedeeld. Als die match er niet is ontstaat er onbegrip en irritatie.
De Valueframing communicatietheorie biedt vijf stappen: relatie; context; spreker; appèl en inhoud.