Strategische integratie vormt de hoeksteen van het behalen van zakelijke doelstellingen. Het HRM-beleid moet bijdragen aan de prestaties van de organisatie en daarom is het van cruciaal belang om alle medewerkers op een zorgvuldige manier te behandelen. HRM-activiteiten zijn erop gericht om betrokkenheid, kwaliteit en flexibiliteit te bereiken. Een belangrijke relatie bestaat tussen de flexibiliteit van een organisatie en het vermogen van werknemers om zich aan te passen aan de werkomgeving.
Het Guest-model benadrukt sterk de hoge betrokkenheid van medewerkers bij een organisatie. Dit vereist een sterke identificatie met de organisatie en het aantrekken van hoogwaardige medewerkers.
Deze HRM-uitkomsten resulteren in gewenst gedrag van medewerkers, zoals inzet/motivatie, medewerking, participatie en extra rolgedrag. Organisatorische prestatie-uitkomsten zijn onder andere een hogere productiviteit, kwaliteit en innovatie, en een lager ziekteverzuim, verloop, aantal conflicten en klachten van afnemers. Dit leidt uiteindelijk tot financiële prestatie-uitkomsten in de vorm van winst of return on investment.